آموزش های مهندس ارجمندفرد
تاریخ : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1396
نویسنده : مهندس نیما ارجمند فرد

 

بوستر پمپ به دستگاهی اطلاق میشود که دو یا  چند پمپ بصورت موازی به یکدیگر متصل شده باشند تا بتواند دبی و هد مورد نظر را با کمترین انرژی و بالاترین راندمان تامین نمایند وظیفه بوستر پمپ ثابت نگه داشتن فشار لازم برای تامین شبکه مصرف باتوجه به الگوی متغیر مصرف میباشد ازاینرو هنگامی که درشبکه مصرفی وجود ندارد فشار تغییر نمیکند وپمپهای بوستر پمپ خاموش میباشند اما به محض اینکه مصرف فشار درشبکه افت کند برای جبران این افتاولین پمپ شروع به کارمیکند واگراین پمپ قادر به تامین فشارنباشد پمپهای دیگربه همین ترتیب وارد عمل خواهند شد تا فشار را درمحدوده معینی ثابت نگه دارند و هنگامی که مصرف کم یا متوقف میشود پمپها نیز به ترتیب از مدار خارج خواهند شد کلا پمپ های بوستر پمپ با توجعه به میزان مصرف و نیاز مصرف کننده به مدار آبرسانی وارد یا خارج میشوند .

 

 

موارد استفاده از بوستر پمپ :

  • آبرسانی ساختمانهای مختلف مانند برج ها -بیمارستانها - مدارس - سالنهای تفریحی و ورزشی مجتمع های مسکونی و آپارتمانی و....

  • تامین سیستم اطفا حریق
  • مصارف کشاورزی و آبیاری 

تامین آب موردنیاز کارخانجات و مراکز صنعتی

 

مزایای استفاده از بوستر پمپ ها :

محدوده وسیعی را از نظر تنوع مصرف پوشش میدهند .

وقتی نوسانات مصرف کننده زیاد باشند بجای استفاده از یک پمپ بزرگ از چند پمپ کوچک که بصورت بوستر پمپ هستند استفاده میشوند تا بتوان بسته به نیاز تعدادی از انهارا به کارواداشت و ازکارکردن بیهوده باقی سیستم پمپاژ جلوگیری کرد ودر حقیقت استهلاک و مصرف انرزی به حداقل میرسد .

بدلیل اینکه بوستر پمپ از اجزای مختلف متصل به هم تشکیل شده است میتوان با جدا کردن این اجزا بوستر را با سهولت حمل و در مکان مورد نظر نصب نمود.

کارکرد دایمی بوستر پمپ را میتوان با کارگزاشتن یک پمپ رزرو تضمین کرد و هنگام خرابی یکی از پمپ ها پمپ رزرو وارد مدار میشود تا وقفه ای در کارکرد سیستم ایجاد نکند .

قابلیت سرویس حین کار را دارد .

   

 

اجزای تشکیل دهنده ی بوستر پمپ :

 

اجزای اصلی و ثابت بوستر پمپ های دور متغیر و دور ثابت به شرح ذیل هستند :

 

  • مجموعه الکترو موتورها 
  • بخش مکش یا ساکشن پمپ
  • بخش رانش یا ذیسچارج پمپ 
  • شاسی اصلی

 

سایر اجزای اصلی :

 

بوستر پمپهای دورثابت را تابلوی کنترل و فرمان دور ثابت- منبع دیافراگمی -پرشر سوییچ های حداقل و حداکثر فشار تشکیل میدهند.

 

پمپ :

دراکثر بوسترپمپ ها از الکترو موتور بعنوان حرکت دهنده قسمت مکانیکی و پره ها استفاده میکنند .

 

بخش مکش :

بخش مکش بوستر پمپ شامل یک قسمت کلکتوری است که به واسطه شیرآلات واتصالات مورد نیاز به مکش الکترو پمپها و خروجی مخازن ذخیره آب متصل میشود و کلیه اتثالات و شیرالات این بخش عبارتند از :

  • شیر قطع و وصل 
  • صافی
  • لرزه گیر 
  • فلنج
  • مهره ماسوره

بخش دهش 

بخش دهش نیز مشابه یک کلکتور لوله هایی است که به وسیله شیرآلات و اتصالات لازم از خروجی الکترو پمپ به سمت شبکه مصرف متصل میشود.شیرآلات این بخش عبارتند از:

  • شیر یکطرفه 
  • لرزه گیر 
  • فلنج مهره ماسوره

 

مدل بوستر پمپ نمایش داده شده در تصویر شامل قسمت اینورتر میباشد و کلیه سیستم برق و کنترل توسط اینورترها انجام میشود.

که در مطالب بعدی دربارشان صحبت خواهد شد .

باسپاس از توجه شما مخاطب گرامی (کانال تلگرامی صنعت تاسیسات کانالی متفاوت در صنایع خاص و پیچیده تاسیسات و برق )


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: بوستر پمپ , برق , پمپاژ , الکتروموتور , تاسیسات , ,
تاریخ : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1396
نویسنده : مهندس نیما ارجمند فرد

 

 

 

کلید محافظ جان که با RCDیا RCCB شناخته میشوند نوعی کیلید است که با مقایسه جریان سیم های رفت و برگشت درصورتی که اختلافی بین جریان رفت وبرگشت وجود داشته باشد مدار را قطع میکند .

در حالت عادی مدارهای الکتریکی جریان رفت با جریان برگشت برابرر است اما اگر به هردلیلی جریان بین سیمهای فاز و نول اختلاف داشته باشد کلید محافظ جان عمل خواهد کرد وجود این اختلاف ممکن است براثر اتصال بدنه یکی از دستگاها و یا اتصال یکی از سیمها با افراد حاظر باشدکه در ان جریان الکتریکی بجای برگشتن از سیم نول از راه زمین به منبع برمیگردد که اصطلاحا میگویند جریان نشتی پیدا کرده است .

این دستگاه جریانهای نشتی کوچک را که توسط فیوز شناسایی نمیشود اما میتوانند زمینه ساز آتشسوزی باشند را شناسایی و مدار را در چند دهم یا صدم ثانیه قطع میکنند .

جریان نشتی ممکن است از راه بدن فردی که با زمین تماس دارد و تصادفا دستش با قسمت برقدار مدار تماس پیدا کرده است بوجود آید کلیدهای محافظ جان بصورتی طراحی میشوند که قبل از رسیدن آسیب به فرد مدار را قطع کنند .

این کلیدها برای قطع مدار در برابر اضافه بار یا اضافه جریان طراحی نشده اند .

گونه دیگری از این کلیدها که افزون به جریان نشتی به اضافه بارهم واکنش نشان میدهدRCBO نامیده میشوند .

مشخصات فنی :

 

IN : رنج جریان نامی کلید (برحسب آمپر)

i‘’n :رنج حساسیت به جریان نشتی (برحسب میلی آمپر)

inc :قدرت قطع اتصال کوتاه نامی کلید

un :ولتاژنامی کلید

im :رنج قدرت قطع و وصل کلید

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: مدار قدرت , مدار فرمان , تجهیزات , تابلو , برق , الکترونیک , مکانیک , محافظ جان ,
تاریخ : دو شنبه 18 ارديبهشت 1396
نویسنده : مهندس نیما ارجمند فرد

 

 

 

common ground = این پورت مختص پراپ کامون یا مشترک بوده که برای سنجش تمامی پارامترها کابل متصل به این قسمت ثابت باقی میماند و فقط پراپ های کناری تغییر میکنند .

everything but ammeter terminal = برای سنجش پارامترهای (ولتاژ . مقاومت . تست خازن . بیزر ) پراپ را به این پورت متصل میکنیم .

ammeter terminal = بجهت سنجش پپارامتر آمپر پراپ مورد نظر رو باید به این پورت متصل کنیم .

dc voltag =سلکتور به جهت اندازه گیری ولتاژ مستقیم (باتری ها و مبدلها) بر روی این پارامتر واقع میشود .(بصورت موازی در مدار قرار داده شود )

ac voltag =سلکتور به جهت اندازه گیری ولتازمتناوب (برق حاصله از ژنراتورها و ترانس ها و همچنین منازل )برروی این پارامتر واقع میشود.(بصورت موازی در مدار قرار داده شود )

mili volt for ac & mili volt for dc  =ولتاژمتناوب و مستقیم در حد هزارم ولتاژ یا میلی ولت را توسط قراردادن سلکتور برروی این پارامتر میسنجند .

ohmmeter setting = زمانی که سلکتور روی این قسمت قرار بگیرد میتوانیم مقاومت هر شی یا قطعه الکترونیکی رو بگیریم 

حتی مقاومت بدن رو که با توجه به نوع پوشش . جنس و رنگ پوست و زبری و نرمی آن و حتی دما و فشار و رطوبت محیط میتوان /آنرا اندازه گرفت .

نکته= هیچگاه جهت اندازه گیری مقاومت قطعات اجازه اتصال پراپ ها با هر دو دست و قطعه را ندهید در اینصورت بصورتت قطعی مقاومت قطعه به اشتباه به شما اعلام شده است .

continuity beeper = این قسمت بیزر دستگاه میباشد یک جز مهم در دستگاه که در عین سادگی اهمیت زیادی در صنایع مختلف دارد از این امکان برای تست قطعی سوییچ ها . کلیدها . سیمها و همچنین میتوان اندازه گیری مقاومت تا حدو 40-70 اهم را توسط این قسمت انجام داد برای تست خازنهاهم با توجه به نوع خازن و ظرفیت ان زمانی که بیزر رو به دوو پایه خازن متصل کنیم اگر مدت طولانی بیزر بوق بزند و قطع نشود نشان از اتصال کوتاه شدن خازن میباشد و اگر بیزر بعد از مدتی یک لحظه قطع و وصل شود یعنی خازن سالم است که جهت تست مجدد باید جای پراپ هارا روی خازن با یکدیگر جا به جا کنید .

 

diode test=از این قسمت به جهت تست انواع دیود -ترانزیستور -ترایاگ -چراغهای LED -و کلیه قطعاتی که بخشی از اجزای سازنده اون دیودها باشند کاربرد دارند تست دیود بدین صورت است که ما به دو نوبت پراپ هارا به دو پایه دیود متصل میکنیم در یک نوبت باید روی صفحه دیحجیتال عددی حدود 567 نمایش داده شود و در نوبت بعدی بایدحالت مدار باز یا LO نمایش داده شود در غیر این صورت دیود معیوب است .

نکته= برای تست این قطعات همچنینی حتما قطعه مورد نظر رو از برد جدا کنید .

تست باقی قطعات نامبرده هم مانند همین موضوع میباشد بغیر از ترانزیستور که برای تست آن شما باید بدین ترتیب عمل کنید:

ابتدا دستگاه رو روی تست دیود میگزاریم و پایه هارا دو به دو میگیریم هرپایه ای که به دو پایه دیگر راه دهد و یک عددی حدود 576 - 765 را نشان دهد یعنی پایه بیس یا اصلی و دو پایه دیگر که یکی مقدار کمتر و دیگری مقدار بیشتری دارد (بیشتر =امیتر و کمتر= کلکتور میباشد) ولی اگر ترانزیستور هر پایه اش با دیگری راه دهد و با بیزر هم به یکدیگر راه دهد نشان از معیوب بودن آن میباشد

همینطور دیود نباید با بیزر به یکدیگر راه دهند . 

dc current = با قرار دادن سلکتور روی این پارامتر میزان جریان در مدار یک دستگاه مستقیم را میتوان اندازه گرفت.(بصورت سری در مدار قرار داده شود)

ac current =با قرار دادن سلکگتور روی این پارامتر میزان جریان در یک مدار متناوب را میتوان اندازه گیری کرد . (بصورت سری در مدار قرار گیرد)

 

امیدوارم مطلب فوق برای شما مخاطب گرامی مفید بوده باشد .

یاعلی

 به کانال تخصصی صنعت تاسیسات بپیوندید و ادامه مطالب را آنجا دنبال کنید


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
برچسب‌ها: اهم متر , مولتی متر , برق , الکترونیک , آموزش , ترانزیستور ,

آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید